SITIO WEB OFICIAL

Noticias y actos

INTERVENCIÓN DE YVES MERSCH EN LA INAUGURACIÓN DE LA EXPOSICIÓN «LA NUEVA CARA DEL EURO» EN MADRID

Señoras y señores:

En nombre del Banco Central Europeo, deseo darles la bienvenida y agradecerles su asistencia a este acto. En particular, quisiera expresar mi agradecimiento al Sr. Restoy por sus amables palabras y por ceder la Sala Chaflán del Banco de España para albergar la exposición «La nueva cara del euro».

La exposición está dedicada a la nueva serie de billetes en euros, que entrarán en circulación en mayo de este año, comenzando por el nuevo billete de 5€. El holograma y la marca de agua de este billete muestran la efigie de una mujer del mundo clásico. No es Cibeles, a la que podemos ver justo enfrente de este edificio, y puedo entender la decepción de los madrileños aquí presentes. Se trata de Europa, personaje de la mitología griega, que da nombre a la nueva serie de billetes.

La exposición es además una oportunidad para conocer mejor el dinero que todos venimos utilizando desde hace más de una década. Toda una generación está creciendo sin haber conocido otra moneda. Los visitantes más jóvenes seguramente tendrán curiosidad por ver la peseta y las demás monedas aquí expuestas, de las que tal vez sus padres les hayan hablado. También podrán disfrutar del área para niños, donde aprenderán más cosas sobre el euro de forma divertida.

En los billetes de las distintas denominaciones (de 5€ a 500€) aparecen representados edificios y puentes de los estilos arquitectónicos de cada época, que ilustran el patrimonio cultural común europeo. Con el nuevo retrato de Europa, los nuevos billetes pretenden reforzar ese sentimiento de pertenencia y compromiso con nuestro continente.

Una de las funciones principales de los bancos centrales de la zona del euro es velar por la integridad de los billetes en euros. Si no queremos ir a la zaga de los falsificadores, debemos perfeccionarlos constantemente. Por ello, la serie Europa cuenta con varios elementos de seguridad nuevos que mejoran la seguridad de los billetes y que los harán aún más difíciles de falsificar.

Durante los próximos años, la serie Europa irá sustituyendo gradualmente a la primera serie de billetes en euros. Estos nuevos billetes serán igual de fáciles de reconocer y verificar.

Nuestra moneda única constituye un elemento esencial en el actual proceso de integración europea, del que los billetes en euros son el símbolo más visible. El euro es además un símbolo de solidaridad en tiempos de crisis, y la zona del euro está ayudando a los países que han de aplicar ajustes duros, pero necesarios. Las autoridades españolas, con el apoyo de sus socios europeos, han sido fundamentales en la puesta en marcha de un programa de ajuste financiero que ha ayudado a sanear los balances de las entidades más débiles y a recapitalizarlas con fondos nuevos. Esto ha sentado las bases para que el crédito vuelva a la economía real. Siento el máximo respeto por el pueblo español, que pese a las dificultades que está atravesando, persevera en sus compromisos y responsabilidades.

Señoras y señores:

Espero sinceramente que disfruten de la exposición «La nueva cara del euro», que sin más preámbulos, declaro inaugurada.

Banco Central Europeo
Dirección General de Comunicación y Servicios Lingüísticos
División de Prensa e Información
Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main
Tel.: +49 69 1344 7455, Fax: +49 69 1344 7404
Internet: http://www.ecb.europa.eu

Se permite la reproducción, siempre que se cite la fuente.

ACCESS TO MY ACCOUNT

Forgotten your password?

*Required data

Create an account

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

A confirmation of the availability of the publications requested will be sent to the name and address indicated in your account. If you would like to send the publications to another address, please indicate this below.

* Required data
** The publications are available free of charge from the ECB as long as stocks last.

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

* Required data

TERMS AND CONDITIONS

LETTER OF INTENT

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to disseminate it further. We declare that:
1. Any information or materials received from the ECB will be used for information purposes only.
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro nor for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the partnership kit.
3. Any electronic materials, pictures, files or documents provided by the ECB will remain its sole property. The ECB will reserve its or third-party copyrights. We will not pass any information or materials received from the ECB to any third party, except for production purposes.
4. Should we use the original master files of materials prepared by the ECB, we will preserve the integrity of the text.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/html/reproduction.en.html
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB where the material has been used. We will inform ECB of the material used and will forward the links.
7. If we wish to distribute ECB materials, we understand that the stocks are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
On behalf of the company/institution mentioned above, we declare that we will refrain from using any materials either in printed or electronic form provided by the ECB until our membership of the Partnership Programme has been confirmed.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent.
We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

DISCLAIMER

This privacy notice is made on behalf of the European Central Bank (ECB) and applies to Havas 360, its sub-contractors and all central banks referred to as data processors below.
When you fill in the form on the website http://www.new-euro-banknotes.eu/, we collect personal information directly from you in order to provide you with information on euro banknotes. Your data will be used only for that purpose. You cannot receive information if you do not complete the form.
We keep information on your activity with us and delete it after three years of inactivity. We are committed to ensuring that your information is secure. In order to prevent unauthorised access or disclosure, we have put in place physical, electronic and managerial procedures to safeguard and secure the information we collect online.
We use this personal information to deal with your request(s), manage your account and offer you other ECB publications.
We disclose this information to our sub-contractor CetSI and on a need-to-know basis to the relevant data processors.

A. Your choices

1) You have the right to see the information that we have about you and to get mistakes corrected by contacting Havas 360;
2) You have the right to delete your account with Havas 360.

B. Important

Your information is protected by European Union law. National data protection laws apply in relation to the technical and organisational security measures to be applied by the data processors mentioned below, unless the data processor is the ECB. Contact details for the European Data Protection Supervisor can be found at http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/supervisor/index_en.htm.

C. How to reach us

C.2.2 Data processor for Member States and third countries

See data controller.

D. Final provisions

Data controllers may change this privacy notice from time to time by updating this page. You should check this page occasionally to ensure that you are satisfied with any changes. This privacy notice is effective from 22 November 2013.

you have to accept conditions

THE SERIES €20